Risikovurderingen på arbejdspladsen. Del 3.

Trin 4. Registrere dine resultater.

Hvis du har mindre end 5 ansatte, så du ikke behøver at skrive noget. Selvom du vil finde det nyttigt at holde en skriftlig dokumentation af, hvad du har gjort.

Hvis du har fem eller flere medarbejdere, skal du sætte skriftligt de væsentlige resultater af din risikovurdering. Dette betyder, at nedskrive de betydelige risici og dine konklusioner.

Eksempler kunne være noget lignende:

Elektriske installationer: isolering og jording kontrolleret og fundet OK.

eller

Røg fra svejsning: lokal udsugning leveres og kontrolleres regelmæssigt.

Du skal også fortælle dine ansatte om dine resultater.

Egnede og tilstrækkeligt, ikke perfekt.

Risikovurderingen skal være egnet og tilstrækkeligt. Du skal være i stand til at vise, at:

en ordentlig kontrol blev foretaget,

du spurgte, hvem kan være påvirket (i fare),

du behandlet alle de indlysende betydelige risici, under hensyntagen til antallet af mennesker, der kunne være involveret,

forholdsreglerne, der er rimelige, og de resterende risiko er lav.

Holde din skriftlig dokumentation for reference i fremtiden. Det vil hjælpe dig, hvis en sundhed og sikkerhed inspektør beslutter at betale dig et besøg og spørger, hvad du har allerede trufne forholdsregler. Eller hvis du bliver involveret i enhver juridisk handling for civilretligt ansvar.

Det kan også fungere som en påmindelse for dig at holde øje med eventuelle særlige risici og forholdsregler.

Du bør også sørge for, at alle nye medarbejdere læse dokumentationen, således at de er klar over, hvad der sker.

For at gøre tingene lettere, kunne du henvise til andre dokumenter, som manualer, arrangementer i dit helbred og sikkerhed politikerklæring, selskabets regler og forskrifter, arbejdsvejledninger, sundhed og sikkerhedsprocedurer og dine arrangementer for generelle brand sikkerhed.

Du kan allerede en liste over disse procedurer andetsteds. Du behøver ikke at gentage dem alle, men det er op til dig hvordan du ønsker at præsentere dokumenterne. Du kunne holde dem hver for sig eller kombinere dem alle i ét dokument.

Trin 5. Anmeld din vurdering og revidere det om nødvendigt.

Før eller senere vil du bringe i nye maskiner, stoffer eller procedurer, som kan føre til nye risici. Hvis der er nogen væsentlige ændringer, tilføje denne nye fare for din vurdering. Du behøver ikke at ændre din vurdering for alle trivielle ændringer eller for hvert nyt job.

Men hvis nogen ændring, eller nye job, bringer i betydelige nye farer, så skal du overveje dem i deres egen ret og lave hvilke er nødvendig for at holde risikoen nede.

Og endelig er det en god arbejdspraksis at gennemgå din vurdering fra tid til anden for at sikre, at forholdsreglerne, der stadig arbejder effektivt.

6 Replies to “Risikovurderingen på arbejdspladsen. Del 3.”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*